Informacje na temat historii Grupy Auchan

Pół wieku zaspokajania potrzeb konsumentów, innowacji i dzielenia się – historia Grupy Auchan

6 lipca 1961 r. 30-letni wizjoner, Gérard Mulliez, otwiera swój pierwszy sklep w Roubaix, w dzielnicy „Hauts Champs”. 50 lat później Grupa Auchan ma już międzynarodowy zasięg i działa w 12 krajach. Posiada 559 hipermarketów i 748 supermarketów, które oferują wszystko, czego potrzebują klienci.

Wiele zmieniło się od tego dnia w 1961 roku, kiedy Gérard Mulliez z 30 współpracownikami otworzył na północy Francji swój pierwszy sklep w Roubaix, w dzielnicy „Hauts Champs”. Jak na tamte czasy, pomysł na sklep był rewolucyjny. Mulliez proponuje „wszystko pod jednym dachem”. Oferuje klientom wiele produktów i usług w jednym miejscu.

Po sukcesie pierwszego sklepu, firma ciągle szuka nowych pomysłów na rozwój i poprawę swojej działalności. Słucha klientów, stara się lepiej rozumieć ich potrzeby, obserwuje zmiany na rynku konsumpcji. Wszystkie te doświadczenia doprowadzają do otwarcia w 1969 r. w Englos koło Lille pierwszego centrum handlowego Auchan. To pierwszy taki kompleks w Europie. Później firma zacznie dywersyfikować swoją ofertę i rozpocznie ekspansję międzynarodową.

Sklep o powierzchni 600 metrów kwadratowych miał nazywać się „Ochan”, co nawiązywało do miejscowej nazwy Dzieliny Hauts Champs (czyt. o szą). Ostatecznie uznano jednak, że brzmienie tego słowa jest zbyt japońskie. Zachowując fonetyczną grę słów, Gérard Mulliez nadał swojemu sklepowi nazwę Auchan.

W Auchan jutro jest już dzisiaj – innowacja jest jednym z filarów sukcesu Grupy

Swoją pozycję Auchan buduje latami, a do sukcesu marki przyczynia się bezwzględne przestrzeganie zasad:

  • codziennie poprawiać siłę nabywczą klienta, sprzedając coraz więcej artykułów po coraz niższych cenach;
  • dbać o to, by coraz większej liczbie klientów poprawiał się komfort życia poprzez oferowanie im innowacyjnej oferty handlowej.

A wszystko to przy udziale odpowiedzialnych, profesjonalnych i szanowanych współpracowników, którzy są pasjonatami swojej pracy.

Aby budować przewagę konkurencyjną, Grupa od początku wprowadza innowacje handlowe. Propaguje je także wśród swoich współpracowników, inwestując w ich rozwój, zaangażowanie oraz współudział: wprowadzony w 1977 r. akcjonariat pracowniczy sprawił, że 137 tysięcy współpracowników stało się posiadaczami 13 proc. kapitału przedsiębiorstwa.

Od 50 lat Auchan, kreatywny uczestnik rynku dystrybucji dóbr i usług, stara się zwiększać innowacyjność oraz lepiej rozumieć potrzeby klienta.

Już w latach 60. XX wieku Auchan oddaje do dyspozycji klientów pierwszą stację benzynową w pobliżu jednego z hipermarketów. Tego, że jest liderem wprowadzania pionierskich rozwiązań dowiedzie ponownie, organizując  w 1967 r. pierwsze „Targi wina” oraz rozpowszechniając nowoczesne produkty technologiczne (pierwsze odbiorniki TV w latach 70. XX wieku, pierwsze czytniki płyt CD w 1982 r.). Całkiem niedawno, bo w 2006 r., zaczął działać Auchan Télécom, zajmujący się usługami optycznymi. Grupa rozpoczęła też sprzedaż produktów bezglutenowych oraz zdrowej żywności pod własną marką.

Nowe technologie dla zakupów

Jednym z wyzwań stojących przed Auchan jest potrzeba stworzenia coraz prostszej, szybszej i przyjemniejszej ścieżki zakupów, przy jednoczesnym zastosowaniu wielu innych rozwiązań. Auchan Drive to dział sprzedaży dla klientów „za kółkiem”, który powstał w 2000 r.; auchandirect.fr, wirtualny rynek artykułów spożywczych istnieje od 2001 r.; internetowa strona handlowa auchan.fr powstała w 2006 r.

Auchan jeszcze bliżej – aplikacje na urządzenia mobilne

Korzystając z aplikacji MyAuchan, posiadacze Smartfonów (Iphone, Androïd i Windows Mobile), mogą zlokalizować najbliższy hipermarket Auchan we Francji, sprawdzić w kilka sekund np. terminarz imprez w centrach handlowych, promocje i wybrać najlepszą dla siebie ofertę. Dodatkowo, aplikacja My Shop’list pozwala zapisać na smartfonie listę zakupów, a nawet produktów potrzebnych do wybranego przepisu. Aplikacja Key Shopping, dostępna na iPhonie, oferuje klientom opcję zapamiętania produktów, które trzeba dokupić - wystarczy w domu zeskanować z nich kody kreskowe.

Grupa Auchan dziś – z Hauts Champs do Pekinu

Dzisiaj Auchan działa od Paryża po Pekin, od Moskwy po Lizbonę. Jest obecna w 12 krajach na całym świecie, zatrudnia 262 tys. pracowników, a jej obroty wynoszą ponad 42,5 mld euro. To wpływy z takich działalności jak wielka dystrybucja (hipermarkety Auchan - 559 sklepów, supermarkety Simply Market - 748 sklepów), bankowość (Bank Accord), nieruchomości handlowe (Immochan) oraz e-handel (Auchandrive, Chronodrive, Auchandirect.fr).

 



Załączniki