Auchan Polska wdraża platformę RELEX Solutions. System oparty na technologii sztucznej inteligencji wspiera sieć w realizacji strategii omnichannel

Auchan Polska jako pierwsza firma branży retail w Polsce wdraża platformę RELEX Solutions służącą do optymalizacji planowania łańcucha dostaw, ​​jako istotny element wsparcia sprzedaży sieci w systemie omnichannel. To oparte na najnowszych technologiach, w tym sztucznej inteligencji, rozwiązanie pozwala na kompleksowe i w pełni zintegrowane zarządzanie łańcuchem dostaw we wszystkich kanałach dystrybucji sieci. Platforma RELEX optymalizuje zarówno procesy wewnętrzne w Auchan, jak i współpracę z dostawcami w kluczowych jej obszarach - planowania popytu, zapewnienia dostępności produktów oraz planowania zasobów. 

Rozwiązanie RELEX zostało wdrożone już we wszystkich sklepach sieci. Drugi etap wdrożenia przewiduje zastosowanie systemu do obsługi wszystkich magazynów Auchan – w tym również w pełni automatycznego magazynu obsługującego kanał e-grocery realizowanego we współpracy z OCADO. Zakończenie tego etapu przewidziane jest  na pierwszy kwartał 2025.

 

Kluczowym elementem realizowanej przez nas strategii omnichannel jest sprawność operacyjna pozwalająca oferować naszym klientom szeroki wachlarz usług z zachowaniem ich wysokiego poziomu oraz konkurencyjnych cen, będących wyróżnikiem naszej sieci.  

Jednym z najważniejszych elementów umożliwiających realizację tego celu jest zintegrowane planowanie popytu, na podstawie którego możemy w sposób optymalny realizować nasze działania operacyjne, zapewniając równocześnie odpowiednią dostępność zasobów. Biorąc pod uwagę skalę i złożoność naszego biznesu konieczne staje się zastosowanie nowoczesnych technologii, opartych na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji. Dlatego też stale inwestujemy w digitalizację naszej sieci oraz, co bardzo ważne, w kompetencje naszego zespołu. Dzięki nim jesteśmy w stanie w pełni wykorzystywać możliwości tych technologii, w tym tak zaawansowanych narzędzi, jak system RELEX – powiedział Piotr Dopierała, Supply Chain and Logistics Director Auchan Retail Polska. Dzięki partnerskiemu podejściu i bliskiej współpracy z zespołem RELEX pierwsze wyniki wdrożenia w pełni potwierdzają nasze założenia i pracujemy już nad dalszymi możliwościami wykorzystania potencjału tego systemu. Jesteśmy tym samym w pełni przekonani, o słuszności podjęcia decyzji o współpracy z tak renomowanym partnerem jak RELEX. Dzięki niej zyskujemy tak potrzebną możliwość skalowania naszego biznesu, a co najważniejsze widzimy, że przekłada się ona realnie na zwiększenie komfortu zakupów i satysfakcji naszych klientów. – dodaje Piotr Dopierała. 

 

System RELEX wykorzystując zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego zapewnia optymalizację łańcucha dostaw, dokładne prognozowanie oraz uzupełnianie zapasów, uwzględniające różnorodne czynniki zmienne, takie jak sezonowość czy akcje promocyjne. Nowy system zapewnia dostępność produktów w każdym z kanałów sprzedaży Auchan, optymalizując promocje, dostawy i kompletację zamówień u dostawców. Ponadto nowy system daje pracownikom sklepów przejrzysty wgląd w proces uzupełniania zapasów i kontrolę nad nim, poprawiając współpracę i skuteczność, co z kolei przekłada się na wzrost satysfakcji klientów. 

 

Konsumenci oczekują komfortowych, szybkich i sprawnych zakupów, niezależnie od kanału sprzedaży, a kluczową kwestią są zaopatrzenie, konkurencyjne ceny oraz krótkie terminy dostaw. Dla sieci handlowych wyjątkowo istotne stają się zatem kwestie wydajności i efektywności infrastruktury zarządzania logistyką i planowaniem - również w kontekście marnowania żywności. Nasza platforma, zbudowana w oparciu o rozwiązania AI, pozwoli firmie Auchan dokonywać bardziej dokładnych prognoz, optymalizować stany magazynowe – wszystko w myślą o precyzyjnym zrozumieniu preferencji polskich konsumentów – powiedział Henrik Salzmann, wiceprezes firmy RELEX, odpowiedzialny za sprzedaż w regionie Europy Północnej. 


Dzięki możliwości planowania popytu, prognozowania i uzupełniania zapasów, zarządzania zamówieniami, akcjami promocyjnymi oraz optymalizacji łańcucha dostaw, narzędzie przynosi wielowymiarowe korzyści, m.in. zapobiega marnotrawstwu żywności, pozwala na ograniczenie ilości odpadów. Wspomaga również firmy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju.

Auchan Polska publikuje wyniki finansowe za 2023 r.

Sieć Auchan Polska przedstawiła wyniki finansowe za 2023 r. Przychody ze sprzedaży odnotowane przez spółkę wzrosły o blisko 3% w porównaniu z rokiem 2022, przekraczając 11 472 mln zł. W 2023 r. sieć odprowadziła do polskiego budżetu blisko 905 mln zł w postaci podatków i danin. Podatek od sprzedaży detalicznej wyniósł 130 mln zł, zapłacona nadwyżka podatku VAT 235 mln zł, a podatek CIT ponad 49 mln zł. Odprowadzone kwoty zaliczek i obciążeń z tytułu ZUS i PIT wyniosły ponad 369 mln zł. Sieć zamknęła rok zyskiem netto w wysokości 73 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej firmy wyniósł 215 mln zł.

W 2023 roku rozpoczęliśmy serię inwestycji technologicznych w strategicznych obszarach naszej działalności. Wspierając sprzedaż i obsługę klienta wdrażamy zaawansowane rozwiązania technologiczne, które dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i procesów uczenia maszynowego w znaczący sposób wpływać będą na optymalizację procesów i skalowanie naszego wielokanałowego biznesu. Niezmiennie chcemy być jak najbliżej polskiego konsumenta, działać w synergii we wszystkich naszych formatach sprzedażowych, zapewniając klientom zarówno dostępność szczególnie bogatej oferty naszej sieci, jak i niskich cen. Ten kierunek rozwoju będzie wyraźnie dominował w inwestycjach Auchan również w latach kolejnych – jednym z najnowszych tego przykładów jest zaplanowane uruchomienie w pełni zrobotyzowanego centrum dystrybucyjnego naszej sieci w oparciu o unikatowe na naszym rynku rozwiązania – mówi Alexandre Saussard, dyrektor generalny Auchan Polska. Ponadto dywersyfikujemy i intensywnie rozbudowujemy nasz portfel źródeł odnawialnej energii, z myślą osiągnięciu niezależności energetycznej naszej sieci i zapewnieniu stałego, stabilnego cenowo dostępu do zielonej energii, a przy tym optymalizacji jej kosztów. Te działania mają dla nas strategiczne znaczenie i wpisują się w założenia naszej sieci w zakresie ograniczenia emisji CO2 związanej z naszą działalnością, także w zakresie emisji pośrednich, czego przykładem jest zainicjowany w ubiegłym roku projekt “Partnerzy w dekarbonizacji”, w ramach którego wspólnie z partnerami tworzymy niskoemisyjną ofertę produktową naszej sieci. 

Firma zarządza siecią 106 sklepów własnych w Polsce: 70 hipermarketów i 35 supermarketów oraz sklepem autonomicznym Auchan GO. Ponadto sieć współpracuje z 25 sklepami franczyzowymi i 74 sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan w partnerstwie z bp. Auchan Polska jest częścią obecnej w 13 krajach sieci Auchan Retail.

Auchan Polska jako pierwsza sieć w Polsce wprowadza wózki sklepowe dla psów

Większe psy mogą towarzyszyć swoim właścicielom podczas zakupów w hipermarketach sieci w Poznaniu

 

Auchan Polska jako pierwsza sieć handlowa w Polsce umożliwia właścicielom psów zrobienie zakupów z większym pupilem. W trzech hipermarketach Auchan w Poznaniu firma udostępniła klientom w formie testu specjalne wózki do transportu czworonogów, dostosowane do ich wagi (maksymalnie do 10 kg lub do 25 kg).  Dzięki temu psy, wygodnie i bezpiecznie przewożone będą mogły towarzyszyć swoim właścicielom podczas zakupów.  

 

Wózki dostosowane do przewożenia psów wdrożone zostały obecnie w trzech hipermarketach Auchan: Komorniki, Swadzim i Bukowska w Poznaniu. Dostępne są w dwóch opcjach dla zwierząt ważących do 10 i do 25 kg. Co ważne, po każdym użyciu wózka jest on dezynfekowany, czyszczona jest również mata, którą wózek jest wyściełany. 

Psy traktowane są jak członkowie rodziny, dbamy o nie, troszczymy się, pielęgnujemy. Towarzyszą nam w domu, na wakacjach, w różnych sytuacjach życiowych, podczas załatwiania codziennych spraw, a często także w czasie zakupów. W Auchan takie podejście jest nam bardzo bliskie. Stąd pomysł wprowadzenia specjalnych wózków dla psów. Dzięki temu klienci mogą w wygodny sposób zrobić zakupy mając psa pod kontrolą przy jednoczesnym zachowaniu higieny i bezpieczeństwa. Jesteśmy przekonani, że właściciele większych czworonogów docenią możliwość zrobienia zakupów w towarzystwie swojego pupila - powiedziała Hanna Bernatowicz, dyrektor komunikacji Auchan Polska.

Do sklepów Auchan mogą być wprowadzone psy asystujące towarzyszące osobom niewidomym i niepełnosprawnym. Także małe psy i inne zwierzęta, które wnoszone są na rękach, w koszykach lub nosidłach mogą towarzyszyć swoim właścicielom w sklepie. W przypadku małych zwierząt na rękach, w koszykach lub nosidłach, właściciele nie mogą puszczać ich na teren hali sprzedaży. Ponadto muszą zadbać o to, aby zwierzęta nie zakłócały innym klientom spokoju podczas robienia zakupów i nie zbliżały się do żywności. 

7000 tajemniczych wózków znów w hipermarketach Auchan

Nowe kategorie produktowe i zwiększona nawet do 1500 zł wartość wózków taniej o minimum 66% 

Auchan Polska rusza z trzecią już edycją entuzjastycznie przyjętej przez klientów akcji Tajemniczy Wózek. Aż 7000 koszyków niespodzianek ponownie będzie czekać na klientów we wszystkich 70 hipermarketach sieci w całej Polsce już w najbliższy czwartek, 20 czerwca br. Nowością będą koszyki tematyczne, a także nowe kategorie produktowe - kosmetyki i artykuły drogeryjne. Zróżnicowana wartość wózków tym razem będzie wynosić od 300 do nawet 1500 zł. Za każdy z nich klienci zapłacą zaledwie 1/3 ich ceny. Akcja zaplanowana jest w każdym z hipermarketów Auchan od godziny 16:00 do wyczerpania zapasów.

To już trzecia akcja Tajemniczy wózek, od jej premiery w naszych sklepach w marcu br. Efekty ostatniej akcji okazały się jeszcze bardziej spektakularne niż akcji pilotażowej - w niektórych z naszych sklepów wszystkie wózki niespodzianki sprzedały się nawet w 20 minut, a średnio dla wszystkich 70 hipermarketów ten czas wyniósł zaledwie 45 minut! To najlepszy argument, który potwierdza słuszność naszej decyzji o wprowadzeniu na stałe akcji Tajemniczy wózek do kalendarza promocyjnego Auchan mówi Frédéric Valet, dyrektor Marketingu w Auchan Polska. Tym razem zdecydowaliśmy się nie tylko wrócić z akcją, ale także zaoferować klientom znacznie więcej - szerszy wybór produktów, propozycję wózków tematycznych, a także zwiększoną nawet do 1500 zł wartość niektórych z nich. Ponownie wartość rabatu na kupowane produkty wyniesie minimum 66%. Liczymy, że u progu lata w czasie przedwakacyjnych zakupów nasza akcja spotka się ponownie z dużym zainteresowaniem – dodaje Frédéric Valet.

W ogólnopolskiej akcji Auchan, 20 czerwca, o godzinie 16:00, w centralnej alei każdego z 70 hipermarketów sieci zostaną umieszczone Tajemnicze wózki. Tym razem klienci będą mieli do wyboru dwa rodzaje wózków. Część z nich będzie wypełniona różnorodnymi produktami przemysłowymi, takimi jak małe AGD, dekoracje i tekstylia domowe, artykuły ogrodnicze, zabawki, sprzęt sportowy, produkty do majsterkowania, a także kosmetyki i artykuły drogeryjne. Drugi typ stanowić będą wózki tematyczne, w których znajdą się produkty z jednej kategorii, np.  Ogród, Zabawki, Grill, Auto, Majsterkowanie, Gotowanie. 

Zawartość wózków jest niespodzianką dla klientów, a ich wartość wynosi odpowiednio 300 zł, 400 zł, 500 zł, a nawet 1500 zł. Każdy z nich można kupić z rabatem co najmniej 66%

Regulamin akcji dostępny jest na stronie: https://www.auchan.pl/pl/dla-klienta/prawny/regulaminy-akcji-promocyjnych

Auchan stawia na różnorodność. Sieć powołała Rzecznika ds. osób z niepełnosprawnością

Firma Auchan Polska powołała Rzecznika ds. osób z niepełnosprawnością. Jego misją będzie wspieranie pracowników z orzeczeniem oraz budowanie kultury organizacyjnej otwartej na ich potrzeby. W polityce zatrudnienia Auchan Polska od lat stawia na wartości takie jak otwartość, równość i różnorodność, realizując m.in. trwający od 2022 r. program Różnorodność w Auchan. Obecnie wskaźnik zatrudnienia w firmie osób z orzeczeniem wynosi ponad 4%, co oznacza, że na 25 zatrudnionych, jedna to osoba z niepełnosprawnością. 

W Auchan szczególny nacisk kładziemy na równe traktowanie w miejscu pracy. Mamy świadomość, jak istotne jest otworzenie się na różnorodność. Chcemy równych szans dla wszystkich a co za tym idzie, nie godzimy się na dyskryminację i naruszanie godność ludzkiej. Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnościami to dla nas wszystkich wspólna szansa.   Zrozumienie i codzienne wsparcie budują atmosferę w zespołach, a każda osoba, czuje się wartościowa i doceniana. Osoby z niepełnosprawnościami, mają ogromny potencjał, wiedzę i umiejętności. Naszym zadaniem jest stworzenie warunków, w których będą mogły rozwijać swoje talenty i realizować się zawodowo - mówi Arkadiusz Mika, dyrektor HR Auchan Polska.

Powołaniu Rzecznika ds. osób z niepełnosprawnościami towarzyszyło zainicjowanie konkursu dla pracowników Auchan Serce różnorodności 2024 mającego na celu wsparcie inicjatyw podejmowanych przez pracowników firmy, które promują różnorodność kulturową, społeczną, płciową oraz równość szans we wszystkich obszarach życia. 

 

Wśród osób zatrudnionych w Auchan Polska dominują kobiety, które stanowią aż 72%. Średni wiek pracowników wynosi 43 lata, dla kobiet są to 44 lata i 41 lat dla mężczyzn. Sieć zatrudnia 605 pracowników z niepełnosprawnościami na 558,3 etatach. Na koniec kwietnia br. wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami (OzN) w Auchan Polska wynosił 4,02%. Ponadto 200 pracujących w sieci to osoby uczące się.

 

Do tej pory zatrudnienie w Auchan obok pracowników z Polski znalazło 450 osób reprezentujących aż 14 narodowości, spośród których najliczniejszą grupę (ok. 83%) stanowią pracownicy pochodzący z Ukrainy. 

 

Auchan Polska stwarza pracownikom równe szanse w dostępie do rozwoju zawodowego, szkoleń i awansu. Od dwóch lat w firmie realizowany jest projekt Różnorodność w Auchan na rzecz zatrudniania studentów, mam powracających na rynek pracy oraz osób z niepełnosprawnościami. 

 

 Działania podejmowane do tej pory w ramach projektu obejmowały m.in.: 

- organizację webinariów edukacyjnych i mailingów - skierowany do wszystkich pracowników

- realizację badania poziomu zadowolenia pracowników z niepełnosprawnościami poprzez anonimową ankietę 

- współpracę z fundacjami wspierającymi aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnościami na terenie całego kraju

- udział w Targach Pracy dedykowanych dla osób z niepełnosprawnościami

- organizowanie staży i praktyk dla osób z niepełnosprawnościami 

- organizację warsztatów z zakresu doradztwa zawodowego dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych

- organizację praktyk i staży dla młodzieży obejmujących praktyczną naukę zawodu dla uczniów szkół branżowych

- wprowadzenie elastycznych godziny pracy 

Auchan Polska i Intermarché zamierzają zawiązać sojusz zakupowy

Sieci handlowe Auchan Polska i Intermarché poinformowały o nawiązaniu współpracy partnerskiej, której celem jest utworzenie długoterminowego sojuszu zakupowego na polskim rynku. Wyrazem zawartego porozumienia jest podpisany list intencyjny, w którym obie sieci uzgodniły zamiar powołania wspólnych struktur zakupowych na najbliższych 10 lat. Intermarché i Auchan Polska złożyły 24 maja br. dwa wnioski do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na koncentrację. 

 

Partnerzy oczekują, że ich współpraca przełoży się na wzmocnienie relacji z dostawcami - dzięki poszerzeniu ich perspektyw biznesowych, a także zwiększeniu atrakcyjności cen oferowanych produktów w efekcie połączenia siły nabywczej obu marek. Ostatecznymi beneficjentami zawiązanego sojuszu będą polscy konsumenci, którzy zyskają dostęp do szerokiego asortymentu produktów w cenach pozwalających im na oszczędniejsze gospodarowanie domowymi budżetami. 

 

Intermarché i Auchan Polska zamierzają stać się równoprawnymi właścicielami nowopowstałych podmiotów prawnych, które jako centralne jednostki zakupowe reprezentować będą obie sieci w rozmowach z kontrahentami. W pierwszym ze złożonych do UOKiK wniosków zakres współpracy zakłada prowadzenie wspólnych negocjacji warunków zakupu produktów spożywczych i niespożywczych marek własnych, krajowych i międzynarodowych z wybranymi dostawcami dostarczającymi te artykuły bezpośrednio do każdej z sieci. Drugi wniosek odnosi się do towarów lub usług, które Auchan oraz Intermarché nabywać będą na potrzeby prowadzenia własnej działalności.

 

Przymierze zakupowe, które zamierzamy zawrzeć chcielibyśmy rozwijać w perspektywie długoterminowej i liczymy na to, że w sposób pozytywny wpłynie na rynek handlu spożywczego w Polsce. Jesteśmy przekonani, że zyskają na tym przede wszystkim klienci. Łącząc potencjał obu sieci stworzymy naszym dostawcom szansę do wspólnego i trwałego rozwoju powiedział Maciej Ćwikliński, Prezes Intermarché w Polsce.

 

Podejmujemy tę współpracę w przekonaniu, że pozwoli nam z jeszcze większą skutecznością dbać o siłę nabywczą polskiego konsumenta, co wraz z dostępnością wyjątkowo szerokiego asortymentu na stałe wpisane jest w strategię naszej sieci. Liczymy także, że przyniesie nowe możliwości rozwoju biznesu dla naszych dostawców, z perspektywą dalszego rozwoju długoterminowych partnerstw – powiedział Alexandre Saussard, Prezes Auchan Polska.



W przypadku uzyskania zgody Prezesa UOKiK na koncentrację dojdzie do zawarcia wiążącej umowy pomiędzy sieciami. Może to nastąpić do końca trzeciego kwartału tego roku, o czym przedstawiciele obu stron poinformują rynek w stosownym czasie.

zobacz więcej